آبسکون

آبَسْكون، يا آبُسْكون، آبِسْكون، جزيره يا بندرگاهي كهن در جنوب شرقي درياي مازندران و شمال باختري استرآباد در مصبّ رود گرگان كه جغرافيدانان متقدم طول شرقي آن را 79 و 45 و عرض شمالي آن را 37 و 10 يا 15 تعيين كرده‌اند (ابوالفدا، 36؛ وثوق زماني، 29، به نقل از خواجه نصير). با اينهمه، اكنون محل دقيق آن شناخته نيست و كساني آبسكون را در محل روستاي خواجه نفس كنوني يا جزاير آشوراده مي‌دانند، يا احتمال مي‌دهند كه با رود سكاندا در هيركانياي قديم كه بطلميوس از آن ياد كرده مربوط بوده است (ايرانيكا؛ دانشنامه)، اين نظر و احتمال بر آگاهيهاي قطعي تاريخي تكيه ندارد، ولي حدس بارتولد كه آن را در حدود گمش تپه يا گميشان مي‌داند، با توجه به طول و عرض جغرافيايي اين دو منطقه، از اعتبار بسيار برخوردار است، خاصه كه محتمل است مقصود ملاشيخ‌علي گيلاني (ص 50) از تميشة نزديك ابسكون، همين گميشان يا گميشه باشد.

مولانا سراج الدین قمری آملی


مولانا سراج‌‌الدین قمری آملی از شعرای برجسته ایران در اواخر سده ششم و اوائل قرن هفتم هجری که از مردم لاریجان آمل بوده‌است. اشعار وی نخستین بار توسط سید محمد طاهری شهاب در کتابی با ششصد بیت گردآوری شد ولی متأسفانه اجل مهلت نداد و بعدأ آقای یدالله شکری برای تز دکترای خویش در سال 1361 این کتاب را چاپ نمود.

گوهر تپه

گوهر تپه Ghohartape
استان مازندران ، شهرستان بهشهر ، 2 کیلومتری شمال غربی رستم کلا یا کیلومتر 40 جاده ساری - بهشهر ، تلفن 01525367633 تلفکس 01512256326
شماره ثبت ملی 5406 تاریخ ثبت ملی 25/12/1380
مختصات جغرافیایی : g 36°40'49.90"N 53°24'44.31"E
پایگاه اینترنتی سایت موزه: www.Asec.ir

گاوباره


هنگامی که پیروز یکم، یکی از شاهان ساسانی، کشته شد، سه فرزند او با نام‌های بلاش جاماسب و قباد بر سر تخت شاهنشاهی نزاع نمودند که قباد با کمک ارتشی بیگانه با نام هیتالیان به حکومت رسید و جاماسب به ارمنستان گریخت. در همانجا کاخی بنا کرد و متاهل شد. و صاحب دو فرزند به نام‌های بهواط (وی نیای خاقانان شروین است) و نرسی شد. نرسی هم فرزندان بسیاری داشت، که در بحث ما جای نمی‌گیرد، یکی از این فرزندان که مال و ممالک نرسی به او رسید فیروز نام داشت که به گیلان رهسپار شد و گیلک‌ها را فرمانبردار خود ساخت. همچنین فیروز پدر شخصی به نام گیلانشاه بود.
چون گیلانشاه به جای پدر نشست فرزندی آورد که نام آن را گیل گیلانشاه (گاوباره و گاوبره نیز نامیده میشود.) نامیدند. در ۶۴۲میلادی مصادف با ۲۲هجری گیلانشاه بن فیروز درگذشت و رهبری سپاه گیل و دیلم به گیل‌گیلانشاه رسید و اخترشماران همگی بر این رای دادند که گیل‌گیلانشاه به حکومت تبرستان نیز خواهد رسید.

امیر پازواری

 امیرپازواری که " امیر مازندرانی " و نیز " شیخ العجم "معروف شده است.

سید صادق بزرگ حسینی

در این مقاله میخواهم درباره یکی از ادیبان و مشاهیر رامسر سخن بگویم. وی استاد سید صادق بزرگ حسینی است. که از بزرگان علوم دینی هست...

سفرنامه آرمینیوس وامبری

آرمین(یا آرمینیوس) ومبری با نام هرمان بَمبِرگِر یا بَمبِرگِر آرمین (۱۹ مارس ۱۸۳۲ - ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۳) خاور شناس و سیاح زاده مجارستان بود. برخی فامیل اصلی او را وَمبرگِر هم گفته‌اند.
وی در زمان ناصرالدین شاه به مازندران سفر نموده که در ادامه به سفرنامه وی در این دیار میپردازیم...