ارنگ مرنگ


أرِنگ مَرِنگ ، از انواع بازی‌های بومی پسرانه در مازندران باستان بوده‌است. بازی‌كنان برای بازی از نوعی شال به نام دِرنه استفاده می‌كنند. روش بازی به این صورت است كه بازیكنان در دو صف با فاصله‌ی ده تا بیست متر قرار می‌گیرند از هر دسته نماینده‌ای انتخاب شده وارد میدان می‌شود با قرعه‌كشی و یا با توافق طرفین، گروهی حاكم و گروهی محكوم نام می گیرند. شال در دست نماینده‌ی گره حاكم است گروه حاكم از پیش، اسب یكی از افراد محل را كه دارای ویژگی خاصی از جهت رنگ با جثه و دیگر صفات است در نظر گرفته به طرح سوال می پردازد و قرار را بر این می گذارد كه گروه محكوم پنج بارحق جواب دادن داشته باشد. اگر جواب درست باشد، برنده شده و میدان داری به آن‌ها می رسد.
در این هنگام نماینده‌ی گروه جاكم، رو به نماینده‌ی گروه محكوم نموده و در حالی كه شال را تاب می‌دهد، با اشاره‌اش بچه‌های گروه او می گویند: ارنگ،مرنگ بچه‌های گروه محكوم جواب می‌دهند:چرب چرنگ افراد گروه محكوم می گویند:اسب، کنه اسب ؟ بچه‌های گروه محكوم جواب می‌دهند: اسب اسب چنانچه پاسخ درست نباشد پنج بار این پرسش بین افراد دو دسته ادامه می یابد. در صورتی كه نتوانند جواب درست بدهند،بازیكنان گروه حاكم به نماینده و میدان دار خود می گویند بتراش یعنی تعقیب كن و ضربه بزن.
 نماینده گروه حاكم با شالی كه در دست خود دارد، نماینده گروه محكوم را مورد حمله قرار داده و با شال به پاهایش ضربه می زند. سرانجام نماینده گروه محكوم به دنبال صف خود رفته و در امان می‌ماند. سپس نماینده‌ای دیگر از گروه محكوم، به میدان می‌آید و بازی به همین منوال با عوض كردن پرسش و پاسخ دادن طرف مقابل ادامه می یابد.
اهداف بازی:
در هر بازی اهداف و مقاصدی است تا کودک به صورت دلخواه پرورش یابد. در این بازی قدیمی اصولی چون عدالت، قضاوت، سخنوری، نطق و قانون به کودک آموزش داده می‌شود و تمرینی است برای بهتر فکر کردن و خوب حدس زدن و شعرهای آن موجب عادت دادن کودک به زبان مادریش، آشنایی خودآموز با اوزان شعری و ادبیات فلکوریک است.

نابودی این بازی:
اکثر بازی‌های گذشتگان به‌خاطر تغییر امکانات و اوضاع زندگی نابود و فراموش شده و بازسازی آنان ممکن نیست. این بازی به علت نیاز به کودکان و اسب‌های زیاد امروز بی‌کاربرد شده ولی متأسفانه هیچکس امروز به این فکر نمی‌کند که می‌توان این بازی را با داشته‌های امروز ارتقا داد...
منابع:

  • لغتنامه‌ی آنلاین تبرستان(http://tabarestan.ir): توضیحات و مراحل پیرامون این بازی از لغتنامه‌ی مذکور و بخش اهداف و انزوای بازی از همین پایگاه است.

۲ نظر:

shahriar گفت...

سلام و درود
نوروزتان مبارک و ایام به کام
ارادتمند شما شهریار فیلتر شده

ناشناس گفت...

سلام و درود
دوست عزیز انگار شما هنوز از به رفع فیلتر اینجا دل خوش کرده اید. من که از بلاگر رفتم و این هم آدرس جدیدم است . شما را هم آنجا در لیست دوستان و همسفران قرار دادم .
ارادتمند شهریار
http://irangardsh.blogfa.com