پهنه کلا


تکیه پهنه کلا ساری یکی از تکایا و حسینیه‌های استان مازندران می‌باشد که در روستای پهنه کلا شمالی بناشده و حدود 10کیلومتر تا ساری فاصله دارد.
 پانورومایی از آستانه پهنه کلا در سمت چپ سقاخانه و در سمت راست قبرستان وجود دارد

 
مختصات جغرافیایی: °27'36"N 53°4'37"E
سایت: http://www.pahnekola.com
آدرس: ساری - روستای پهنه کلای شمالی - ابتدای ورودی روستا

روستای پهنه کلای شمالی
در زبان تبری (مازندرانی) کِلا به معنای آبادی می‌باشد و اغلب روستاهای مازندران پسوند یا پیشوند کِلا و کولا دارند.
همچنین احتمالأ بخاطر وسیع بودن این روستا آن را پهن نامگذاری نمودند: پهن+کِلا=پهنه کلا
این روستا از توابع بخش کلیجان‌رستاق شهرستان ساری در استان مازندران است. پهنه کلای شمالی در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۰۳نفر (۲۹۱خانوار) بوده‌است.
پهنه کلا در مجاورت کارخانه چوب و کاغذ مازندران و در نزدیکی روستاهای شکتا ، ترم ، بالا کولا ، پایین کولا و... قرار دارد.

آستانه مبارکه پهنه کلا
روستاهای که در مازندران و گیلان وجود دارند از قدیم الیام تکیه و یا مسجدی در آنها محفوظ بوده‌است. همان‌طور که بیان گشت روستای پهنه کلای شمالی از روستاهای قدیمی این دیار است. و در زمان اسلام آوردن مردم روستا و شیعه شدنشان حسینیه‌ای در روستا ساختند. این حسینیه مانند دیگر حسینیه‌های این عالم جایگاهی است که در آن برای امام سوم شیعیان اشک می‌ریزند و ناله سر می‌دهند و راهی است برای رسیدن به ملکوت و نشستن در پیشگاه خداوند متعال.
مقصود من از خانه و بت خانه تویی تو مقصود تویی خانه و بد خانه بهانه
ولی این تکیه در نزد مردم اهمیت خاصی دارد و چنانچه شاهدیم عده انبوهی از صبح تا شام در این مناجات‌خانه به عبادت می‌پردازند. دلیل این همه توجه مردم به این حسینیه‌ی متبرکه آن است که از قدیم تا کنون در این مکان معجزات فراوانی رخ داده و بسیاری به واسطه این حسینیه به شفا رسیده‌اند و مریضی ناعلاجشان شفا یافته است. البته در بسیاری از نقاط جهان انسان می‌تواند شاهد چنین اتفاقی باشد. زیرا خداوند در قرآن فرموده: من شما را از خویش آفریدم و سعی کنید مثل من شوید یا به اندازه من گردید. رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند...
داستان معروف شدن و اهمیت یافتن این حسینیه به شرح زیر می‌باشد: «ابتدا سادات بسیاری در این مکان خواب‌نما می‌شدند و عظمت این مکان متبرکه به ایشان وحی می‌شد ، عده‌ای نیز ادعا می‌کردند که امام حسین (علیه السلام) را در این حسینیه دیده‌اند. ولی در آن زمان کسی به سخنان آنان گوش نمی‌داد. مدتی گذشت که در یکی از شبهای محرم ، به رسم مردم منطقه همه جا را تاریک و خاموش کردند تا مداح شروع به نوحه‌سرایی کند. پس از پایان مداحی و روضه روشنایی را بازگرداندند و شمعها را افروختند ، در این زمان با تعجب همگان متوجه شدند در استکان‌ها و نلبکی‌هایی که چای قرار داشت اکنون خون جای دارد. از آن پس مردم بر این شدند که امام حسین (ع) در این حسینیه بوده‌است.»
ولی این ماجرا پایان کار نبود پس از مدتی از دورترین نقاط ایران اشخاصی در خواب پهنه کلا را زیارت می‌کردند و برای دیدن این مکان به ساری می‌آمدند بدون این که حتی قبل از آن نام این مکان را شنیده باشند. این مکان تا به امروز افراد بسیاری را شفا داده که مریضی آنها ناعلاج بوده و در انتظار مرگ حتمی خویش بوده‌اند.مردی را شفا داد که در جبهه فلج شده بود ، توماری را خنثی کرد که اطباء از پس آن عاجز بودند ، چه کمرهای شکسته که صاف نکرد ، چه دستهای بریده که وصل نکرد ، چه تشنگان عاجز که سیراب نکرد .....
«و الله علی کل شی القدیر»
و خداوند بر هر کاری تواناست...

نفاری در نزدیکی آستانه و مکان استراحت مسافرین و زائرین 
جذب توریست
روستای پهنه کلای شمالی امروزه با وجود چنین مکان متبرکه‌ای ، زائرین بسیاری می‌پذیرد. در تمام ایام سال از عید نوروز تا چهارشنبه سوری همیشه این مکان شلوغ و مزدحم از جمعیت است.
هر سال در ماه محرم چنان شلوغ می‌شود که تعداد سینه‌زنان را به صدها نفر تخمین می‌زنند.
البته این شلوغی برای مردم روستا نیز خوب است زیرا هر کسی که به آنجا می‌رود یک یادگاری کوچک هم که شده با خود می‌برد. در مجاورت صحن آستانه مغازه‌هایی وجود دارد که حتی از بارگاه نیز شلوغ تر به نظر می‌آید. این همه توریست و گردشگر باعث شده که اعتبارات بسیاری برای مرمت و تکمیل این آستانه پرداخت شود. و در کل این حسینیه باعث رزق و برکت مردم روستا شده.

آستانه
امروزه بارگاه و حرم در حال بازسازی است و طبقه دوم در حال ساخت می‌باشد. البته تکمیل این بنا همکنون حدود 3سال به طول انجامیده. ضریح طلاکاری شده‌ای هم در حرم قرار دارد که مردم آن را واسطه قرار می‌دهند و هدایای نقدی خویش را به درون ضریح می‌ریزند.
سقاخانه‌ای نیز در صحن وجود دارد که برای سیراب شدن تشنگان ساخته شده و در بالای آن طبقه کوچکی ساخته شده که اتاقکی کوچک در آن وجود دارد. این اتاق کوچک با دیوارهای چوبی(نِفار) احاطه شده و نمای بسیار زیبایی دارد.
در سمت دیگر حرم قبرستان وجود دارد که شهدای محله نیز در آن مدفون هستند.
در انتهای صحن نیز زائرسرا وجود دارد که برای اسکان زائرین بناشده است.

مشکلات برای زائرین
از مشکلات عمده این آستانه عبارتند از:
  • مشکل مشترک تمامی اماکن تاریخی ، تفریحی ، زیارتی ، سیاحتی و... در مازندران همان دستشویی‌ها هستند که در این استان اغلب شرایط نظافتی بسیار بدی دارند.
  • از بزرگترین مشکلات این مکان پارکینگ آن است که همیشه مملو از اتومبیلها است. و کوچک بودن این منطقه باعث می‌شود که بعضی ها مجبور شوند که ماشینشان را ده‌ها متر دورتر از حسینیه پارک کنند.
  • از دیگر مشکلات این مکان عبارتند از: نبودن نور کافی ، کثیف بودن صحن و محوطه آن ، کوچک بودن صحن و... که انشاءالله روزی برسد که همگی برطرف شوند.

۲ نظر:

شنبه گفت...

سلام ودرود
دوست عزیز خیلی به من لطف دارید اما چون خود حضرتعالی فرمودید به چشم.
اگر اشتبه نکنم امامزاده روبروی کارخانه کاغذ سازی یا .. قرار داره که مردم ادرس اونجا را از این کارخانه می دهند (البته ذهنم این طور یاری می کنه). دوم اینکه هیچ توضیحی برای تصاویر زیبای خود نگذاشتی و این بیننده را سردرگم می کنه. سوم اینکه اگر بتوانی تقسیم بندی های سرفصلت را بیشتر کنی بهتر است . مثلا شما در زیر تیتر اهمیت روستا به همه چیز اشاه کردید. ببخشید زیاده روی کردم . عذر می خواهم تابعد

شنبه گفت...

سلام و درود
جناب آقای حبیبی عزیز ، ساختمانها و ابنیه خیلی از امامامزاده ها از اماکن قدیمی و میراث ماندگار سرزمین ایران است و وظیفه خودم می دانم که تصاویر ، مدارک و ... این ابنیه را نه برای خودم بلکه برای فرزندان ایران زمین به یادگار بگذارم. من یکبار هم قبلا گفته ام این اماکن مقدس هستند و وظیفه من و همه احترام گذاشتن به اونهاست. اما هیچ موقع از دید بک فرد مذهب به این اماکن نگاه نمی کنم