امامزاده عباس


امامزاده عباس Abbas Emam-zade or Abbas Shrine
استان مازندران ، (شمال شرقی) شهرستان ساری ، جاده ساری به بهشهر(بلوار امام رضا) ، بعد از پل تجن ، محله آزاد گله ، خیابان امامزاده عباس ، تلفن 3283603 - 0151 تلفکس 3285252 -0151
شماره ثبت ملی در سازمان میراث فرهنگی 361 تاریخ ثبت ملی 20/03/1321
ختصات جغرافیایی :g 36"34'04.41" N 53"05'42.32" E
ارتفاع از سطح دریا: 39 متر
پایگاه اینترنتی امامزاده عباس: www.emamzadeabas.com


کشف قبر و نصب صندوق:
پنج شنبه اول ماه رمضان سال 827 هجری قمری در زمان حکومت سیّد امیر بن شرف الدین حسینی قبر امامزاده عباس(ع) آشکار گردیده و صندوق چوبی بر روی قبر گذاشته می شود.صندوق به طول ۲۵۰ عرض ۱۵۰ و ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر است و بر حاشیه آن آیاتی از کلام الله مجید و در وسط بدنه شمالی مقابل دریچه این عبارات حک شده است :
« بسم الله الرحمن الرحیم هذالمشهدالمقدس الحضرات الکرام امامزادگان بحق عباس بن عبدالله بن موسی الکاظم و محمد و حسن و زید عمل الصندوق بسعی و اهتمام سید مرتضی بن سیدعلی بن سید شمس الدین بن سید عبدالصمد بن سید شمس الدین بهرام نجار تحریرا فی التاریخ ماه جمادی الاخر سنه سبع و تسعین و ثمانمائه»
در ورودیه صحن مطهر درب چوبی نفیسی نصب و بر بالای آن نیز پنجره ای مشبک وجود دارد و بر بالای این پنجره کتیبه ای به شرح ذیل :
« ظهور و بروز قبر امامزاده معصوم عبّاس بن موسی کاظم در پنجشنبه یکم ماه مبارک رمضان سنه سبع و عشرین و ثمانمائه و اجازه فرمودند سید امیر بن سید شرف الدین حسینی در شب مذکور به ظهور وجود عام »

مشخصات بنای امامزاده عباس:
بدنه اصلی بنا در سال 937 ه.ق در زمان حکومت آقا محمد روز افزون (همزمان با حکومت مرعشیان) توسط شخصی بنام آقا حسین کهف الانام از ملات ساروج و آجرهای چهارگوش (20 * 20 * 3 سانتی متر) ساخته شد . شیوه معماری بنا ، هشت ضلعی و بر بالای اضلاع ، قرنیس های سینه کفتری و بالای آن کمربندی هشت ضلعی و بالای آن گنبد هرمی شکل هشت ضلعی و در نهایت بر نوک این بنا یک قندیل طلا کاری شده نصب شده (گنبد دوپوش) و ارتفاع این بنا حدود 29 متر می باشد .
نکته1) در کنار گنبد امامزاده عباس مسجد ، حوض و عمارت هم ساخته شده بود ولیکن در حال حاضر اثری از ابنیه فوق نیست.
نکته2) تعداد بنای با گنبد هرمی شکل در ساری و اطراف آن 9 باب می باشد.

مسجد الحاقی:
مسجدی متصل به بنای اصلی بقعه در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به صورت ۸ ضلعی ساخته شده است این مسجد دارای 1 اتاق کفشداری و 1 اتاق پاسخ به سوالات شرعی و در 2 طرف ورودی صحن اصلی مسجد 2 مسجد کوچک زنانه واقع شده است و پس از طی 2 پله صحن 8 ضلعی مسجد اصلی قرار داشته پس از طی 1 راهرو کوچک صحن مطهر امامزاده عباس(ع) واقع شده است.
بنای مسجد
ضریح:
ضریح مشبک فلزی (در اصفهان به زرگری حسن پرورش ، قلمزنی سید علی خسروانی ، نجاری اخوان خالق زادگان و نقاشی صفر علی امامی ساخته شده است) در سال ۱۳52 ه خ بر روی مرقد امامزاده عباس نصب شده است. بر حاشیه بالای ضریح ابیاتی با خط نستعلیق فضایلی حکاکی شده است. در موازات این ابیات از گوشه شمال غربی ضریح ،آیاتی از کلام الله مجید با خط خوش جمله: بسم ا... الرحمن الرحیم هل أتی علی الانسان تا امثالهم تبدیلا دیده می شود .
نکته) قبل از این ضریح یک ضریح مشبک چوبی قرار داشته که اکنون در انبار موزه اداره اوقاف نگهداری میشود .
محوطه:
مساحت کل امامزاده عباس حدود 2 هکتار بوده و دیوار مشبک آجری پیرامون امامزاده عباس در سال 1347 خورشیدی توسط استاد بنا عاشق نوا ساخته شده است. دو اصله درخت تنومند چنار که عمرشان بالغ بر دو قرن میباشد، در حیاط بقعه مشاهده میگردد همچنین درختان زیادی از قبیل چنار ، نخل ، نارنج ، اقاقیا ، نارون و ... جلوه خاصی به این آستانه داده است.
نکته1) محوطه تا چند سال قبل محل دفن و قبرستان بوده و قدیمی ترین سنگ قبر متعلق به خیر النسا حافظی متوفی 1325 در محوطه قابل دید است.
نکته2) محله آزادگله یکی از محله های حومه شهر ساری است و پیرامون امامزاده عباس پنجشنبه بازار دایر است.

زائرسرا:
در سال 1354 خورشیدی زائرسراهای حرم به شرح ذیل ساخته شده (10باب سوئیت و ۸ باب نیم سوئیت و چهار باب اتاق بزرگ و بقیه معمولی) همچنین مهمانسرای امامزاده عباس بتعداد 18 باب سوئیت مجهز در سال 1386 به بهره برداری رسید که 4 باب 4 تخته و 2 باب 2تخته و یک باب 6 تخته و بقیه 3 تخته میباشد .
آستانه دارای یک سالن اجتماعات جهت برگزاری مراسم مختلف، دفتر زائرسرا، دفتر هیئت امنا، مجتمع فرهنگی جهت کلاس آموزشی قرآن کریم واحکام ، اتاق های تاسیساتی، کشتارگاه برای ذبح گوسفندان نذری زائرین و سرویس بهداشتی زنانه و مردانه هرکدام1۰دهنه میباشد .
همچنین در قسمت پشت سالن و زائرسرا ها بسمت شمال پارکینگ اختصاصی جهت پارک خودروهای زائرین به مساحت 4 هزار مترمربع واقع شده و قابل توسعه بوده و در شمال این پارکینگ دارای باغ مرکبات به مساحت 3 هزار متر مربع میباشد.
 
زندگی نامه :
امامزاده عباس در زمان امام هادی (ع) به دنیا آمده و در عصر غیبت صغری ( 250 - 310ه.ق ) نشو نمو یافته ، ابتدا به قم و سپس در زمان حسن بن علی اطروش (مفسر شیعه) به ساری مهاجرت کرده و تفسیر علی بن ابراهیم قمی (ع) را روایت کرده است .
امامزاده عباس و یارانش را شخصی بنام یعقوب مازندرانی که آهنگر بوده به منزل خود دعوت و با خوراندن زهر مسموم نموده و به شهادت رسانیده است . این امامزاده واجب التعظیم است.

نسب نامه (شجره نامه) :
نسب امامزاده عباس با سه واسطه به امام موسی کاظم (ع) منتهی میشود که از قرار ذیل است:
« االعبّاس بن محمّد بن القاسم بن حمزه بن امام موسی الکاظم (ع) »
تایید شده در ؛
1) شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب (الذریعه) و کتاب (طبقات اعلام الشیعه) جلد 1 ، صفحه 145 و 146
2) امام فخر رازی در کتاب الشجره المبارکه صفحه 110 و 111
3) عمیدی دانشمند نسب شناس در کتاب المشجّر الکشاف جلد یک صفحه 134
4) کتاب تفسیر القمی جلد یک صفحه 17
5) آیة الله العظمی خویی در کتاب معجم رجال الحدیث جلد 9 صفحه 239
نکته) درکنار امامزاده عبّاس (ع) همراهان ایشان به نامهای حسن ، زید و محمد مدفون می باشند .
تصویر ماهواره ای موقعیت امامزاده عباس در شهر ساری
تصویر ماهواره ای محوطه امامزاده عباس
مجموعه عکسها و تصاویر و نقشه های امامزاده عباس

۱ نظر:

ناشناس گفت...

xanax online no prescription xanax 2 mg gador - alprazolam 40 mg