شاهاندشت


شاهاندشت
روستای شاهاندشت یک روستای تاریخی است که در کیلومتر ۹۶جاده هراز قرار گرفته است. یعنی اگر از تهران به سمت این روستا حرکت کنید، چیزی حدود دو ساعت تا دوساعت و نیم زمان می برد تا به آبشار شاهاندشت، قلعه ملک بهمن و چشم اندازهای زیبای قله دماوند برسید و بتوانید یک کوهپیمایی سبک یا پیاده روی در کوچه باغ های با صفای شاهاندشت را با صدای آرامش بخش جوی آب و طبیعت چشم نواز این روستا تجربه کنید.


شاهاندشتمسیر دسترسی

مسیردستیابی به این روستا از جاده، پلی فلزی است که پس از گذراز این پل و طی مسافتی در حدود ده دقیقه در جاده خاکی به پارکینگ وسیعی می رسید که ابتدای روستای شاهاندشت است.
از این جا به بعد، باید وسایل نقلیه را پارک و ادامه مسیر را پای پیاده طی کنید.
اما اگر قصد دارید که از آبشار زیبای شاهاندشت هم دیدن کنید، باید پانزده دقیقه دراین روستای زیبا با مناظر دلپذیر پیاده روی کنید تا به این آبشار برسید.
این آبشار دائمی و پرآب که آب آن نیز قابل شرب است، با داشتن ارتفاعی حدود پنجاه متریکی از بزرگترین آبشارهای مازندران محسوب می شود و از کنار قلعه ملک بهمن برروی ‌کوهی که به همین نام خوانده می شود به پایین می ریزد.

قلعه ملک بهمن

شاهاندشتبرای بازدید از قلعه، باید مسیری را با شیب نسبتا تند از بپیمایید که با توجه به فشار زیاد آب و بادی که از آبشار می وزد، مطمئناً لباسها وکل وسایلتان خیس خواهد شد! بنابراین اگر این مساله نگرانتان می کند مسیر روستا را برای رسیدن به این قلعه تاریخی انتخاب کنید.
قلعه ملک بهمن یکی از قلعه های عظیم کوهستانی البرزاست که به نام های «ملکه قلاع» منظور بانوی قلعه ها و «ملکه خلاء » خلاء به معنی محل خلوت و جای خالی نیز نامیده می شود.
این دژ کهن ولی نیمه ویران پایگاه ملک بهمن از حکام آل پادوسبانان و آخرین سلسله استندارلاریجان بوده است.
حصارهای اصلی قلعه در سمت جنوبی با ضخامت دو تا سه متر بر بالای یکدیگر قرار گرفته و بلندی آنها در مجموع به 65 متر می رسد. ساختمان قلعه به صورت طبقه طبقه و درداخل دارای اتاق ها و اجرای ساختمانی متنوعی است که توسط راه پله ها و راهروهای زیرزمینی به یکدیگر مرتبط است.
شاهاندشت
آتشكده‌ای با ارتفاعی حدود پنج مترخارج ازاین قلعه قرار دارد ، این آتشگاه که نشان از آیین زرتشتی است از داخل دژنیز به راحتی و وضوح پدیدار است و با توجه به نحوه ساخت و نوع مصالح آن هم‌زمان با قلعه بنا شده است.

هیچ نظری موجود نیست: