شورمست

شورمست روستایی است شهرستان سواد کوه که منظره زیبا و دریاچه طبیعی آن باعث شده تا در ایام مختلف سال دارای بازدیدکنندگان بسیاری باشد. در این مقاله سعی بر این شد تا حداکثر اطلاعات مربوط به محل را بنویسم.

پانارومایی از دریاچه شوررمست

موقعیت جغرافیایی

با توجه به موقعیت قرارگیری این دریاچه که در واقع دروازه ورود به استان مازندران از محور سواکوه‌است و فاصله تقریبی ۲۰۰ کیلومتری از تهران که مسافت نسبتا کوتاهی می‌باشد انتظار می‌رود مورد استقبال زیادی واقع گردد. دریاچه مورد نظر در فاصله 5/۵ کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است. با توجه به توسعه جاده‌ای چهاربانده کردن این محوراز تهران به سوادکوه و قائمشهر روز به روز بر میزان استقبال از این دریاچه افزوده می‌شود. روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.



بررسی موقعیت از نظر گردشگری

در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوههای صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکانها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند و ساعتها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و... را به بهترین نحو پر نماید. چنانچه عده بسیاری از نقاط مختلف ایران زمین و اغلب تهران به این مکان رفته و آخرهفته های خویش را می‌گذرانند و تورهای یک روزه‌ی بسیاری نیز از منطقه دیدن می‌کنند.



دریاچه

دریاچهٔ طبیعی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند. این دریاچه که به صورت طبیعی بوده و هست ، در گذشته به عنوانن آب‌بندان و مکان پرورش ماهی از آن استفاده میشد ولی بعدها به یک منطقه گردشگری تبدیل گردید. البته طی سنوات گذشته بخش عظیمی از دریاچه خشکیده است و هم اکنون وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. البته این آب هم اکنون شرب نیست و از این آب در فعالیتهای اقتصادی و تجاری استفاده می‌شود و اهالی روستاهای مجاور نیز از آب آن در کشاورزی بهره می‌برند.



طبیعت اطراف

روستای شورمست مثل اکثر روستاهای مازندران دارای تپه و جنگلهای بسیار زیبا و باصفایی است. در اطراف دریاچه شورمست تپه های پوشیده شده از جنگل‌های بسیار و انبوهی وجود دارد که به منطقه جلوه خاصی می‌دهد و حتی لذت آن از لذت تماشای دریاچه بسیار بیشتر است. ولی من نمی توانم آنطور که شاید و باید از آن تعریف کنم.

شنیدن کی بود مانند دیدن...





۲ نظر:

شنبه گفت...

سلام عالی بود اما چرا تصاویر بزرگ دیده نمی شد. یکجا نوشتی 5.5 کیلومتر یکجا 6 کیلومتر !!!

محک گفت...

تصویرا رو نمیدونم ولی باسه طول ِراه حدودش رو گفتم6 دقیقترش همون 5.5هستش.